Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

AgeCaps årsmöte 2017: Imponerande forskningsbredd om äldre

Nyhet: 2017-10-10

Från plack i hjärnan som ett tidigt tecken på alzheimer - till att Volvoanställda går i pension när de får barnbarn. Bredden på forskningen inom AgeCap imponerade stort på den internationella expertpanelen under årsmötet i Göteborg.

So what? Den frågan bör varje forskare ställa sig när det är dags att presentera ett resultat. Vad innebär min slutsats och vad har den för mening för någon annan än mig själv?

Ungefär så kunde man sammanfatta professor Nick Fox, från UCL i London, bästa råd till deltagarna på AgeCaps årsmöte. Tillsammans med professor Robert Stewart från King’s College i London och David Gordon, professor vid Bristol universitet utgjorde han expertpanel när forskare från 15 olika institutioner samlades i Göteborg.

- Fundera på hur ni bäst kan förmedla era kunskaper och hur de kan förändra människors värld. Fråga er själva vilken mening era forskningsresultat har – innan någon annan gör det, sa Nick Fox under den avslutande diskussionen.

Då hade årsmötet pågått i närmare sex timmar med sammanlagt 13 olika presentationer. Upplägget följde en pecha kucha-modell med korta föreläsningar på max sju minuter. Efter varje presentation fick de inbjudna forskarna kommentera det vetenskapliga arbetet och eventuellt ge goda råd inför framtiden.

- Jag har lärt mig väldigt mycket under dagen. Bredden och samarbetet inom Agecap skulle kunna fungera som en förebild för andra länder. Inte minst i Storbritannien, menade David Gordon.

De brittiska forskarna fick också lära sig ett nytt ord, redan under den första kvarten av årsmötet - ”Dagnyfiering”. Lisbeth Svengren Holm från HDK använde den 105-åriga bloggaren Dagny Carlsson som exempel när hon diskuterade design inom äldreomsorgen.

- Äldre som bor kvar hemma vill ha ett gott och självständigt liv, utan ensamhet. Vi undersöker hur vi kan bistå hemtjänsten med hjälp av design, förklarade Lisbeth Svengren Holm under sina tilldelade minuter.

Stafettpinnen gick vidare till Ulrika Lagerlöf Nilsson som diskuterade synen på äldre ur ett historiskt perspektiv.

Därefter följde överläkaren Kaj Blennow som pratade om neurologiska orsaker bakom Alzheimers sjukdom. Han visade hur en speciell analysmetod kan bidra till att upptäcka sjukdomen i ett tidigt stadium.

- Genom biomarkörer i ett vanligt ryggvätskeprov kan vi se om det skett en sammanklumpning av proteiner, plack, i hjärnan, förklarade han.

När Maria Edström från JMG, institutionen för journalistisk, medier och kommunikation, tog plats vid projektorn dök Dagny upp på duken igen. Med mörka solglasögon på nästippen kontrasterade hon stort mot gumman på en bild intill, som visade hur en hundraårig kvinna porträtterades på 1940-talet.

- Det finns en ålderism i svenska medier, där bilden av äldre är full av fördomar, menade Maria Edström.

Även Qarin Lood tog under sin presentation upp en form av förutfattade meningar, som direkt berörde den akademiska publiken. Är den åldrande befolkningen verkligen intresserad av forskning överhuvudtaget?

Under sin pecha kucha-korta föreläsning visade hon en bild med texten: ”Research want cure, older people want care”.

- Traditionellt sett är äldre exkluderade inom forskningen. Vi vill veta vad de egentligen tycker, sa Qarin Lood.

Efter pausen tog Mia Söderberg från avdelningen för samhällsmedicin, Institutionen för medicin, vid. Hon berätta om ”The Volvo study”, där hon studerat varför Volvoanställda går i pension tidigare än inom många andra branscher. Nästan hälften har slutat arbeta när de har fyllt 63 år.

- Det finns flera faktorer, men många lämnar sina jobb när de får barnbarn, förklarade hon.

Ämnena fortsatte att skifta lika mycket under eftermiddagen, med frågor om hur språk eller sömnbrist kunde vara tecken på demens. Efter varje presentation lämnades ordet till advisory board, som lika oförtröttligt kom med genomtänkta synpunkter. - Jag är väldigt imponerad. Aldrig tidigare har jag hört så många spridda ämnen vid samma tillfälle, sammanfattade Robert Stewart.

Röster från publiken:

Theresa Westgård, doktorand vid Institutionen för neurovetenskap och fysiologi:

- Det är otroligt roligt att lyssna på presentationerna av de olika projekten. Hade inte årsmötet varit hade man ju aldrig hört talas om dem. På det här viset kan vi använda varandras kunskap.

Margda Waern, professor i suicidologi:

- Det är fantastiskt att höra de internationella experterna, med den långa forskningserfarenhet de har. Inför nästa årsmöte hade jag dock gärna sett att det var två personer från två olika discipliner som presenterade ett område, istället för en.

David Gordon

Fotograf: Johan Wingborg.

Agecapforskarna som presenterade på årsmötet 2017 var:

• Lisbeth Svengren Holm - HDK
  • Ulrika Lagerlöf Nilsson - Historiska studier
  • Kaj Blennow - Neurochem
  • Maria Solevid - Statsvetenskap
  • Staffan Johansson – Socialt arbete
  • Maria Edström - JMG, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation.
  • Qarin Lood - FRESH
  • Mia Söderberg - Avd för samhällsmedicin och folkhälsa vid Institutionen för medicin
  • Katie Fraser - Institutionen för svenska språket
  • Ewa Wikström - Handelshögskolan