Geropsykologi - åldrandets psykologi

Adult Development and Aging (The ADA-Gero Group)

Vår grupp består utav forskare vid Psykologiska institutionen som är involverade i forskning kring olika aspekter av åldrande och utveckling under vuxenlivet, det vill säga geropsykologi. Forskargruppens huvudmål är:

• Grundläggande förståelse av åldersrelaterad kognitiv och emotionell hälsa
  • Multidisciplinär forskning för att förstå genetisk, hälso- och sociokulturell inverkan på kognitiv och emotionell hälsa vid åldrandet
  • Att öka intresse bland studenter för frågor och studier rörande vuxenliv och åldrande

Forskningens fokus är på kognitiv och mental hälsa under åldrandet. Forskningen bedrivs huvudsakligen med multidisciplinära och longitudinella studier som grund. Övergripande frågor som undersöks är:

• Hur påverkas olika psykologiska funktioner och anpassnings strategier vid det ´normala åldrandet`, av försämrad hälsa och sjukdomar, speciellt demens och affektiva störningar?
  • Vilka samband finns mellan psykologisk funktion, välbefinnande och förändringar vid åldrandet?
  • Hur stark är miljöpåverkan i förhållande till genetisk påverkan vad gäller kognitiv funktion och mental hälsa vid åldrandet?

Förutom att öka kunskapen kring psykologiskt åldrande har forskningen som mål att förbättra diagnostik, behandling och vård till förmån för den väsentligt växande grupp åldrande individer.

Arbetsområde 4: Kognitiv funktion - från normalitet till demens