Biomarkörer och genetik

Många kandidatgener för kardiovaskulära och neurologiska sjukdomar har blivit identifierade och väntar på undersökning. Det är nu tekniskt relativt enkelt att kombinera genetisk information med epidemiologiska data, för att förstå hur vår livsstil och miljö interagerar med genetisk ”känslighet” i relation till sjukdom och biomarkörer för sjukdom. Biobankerna från PPSW, H70 och InterGene-studierna kan göra det möjligt att sammanfoga dessa forskarområden. EpiLife kommer att samarbeta med forskare från två stora laboratorier i Göteborg för att fortsätta analysera genetik och biomarkörer: The Clinical Neurochemistry Laboratory och Göteborg Genomics Center (SWEGENE).

The Clinical Neuroscience Laboratory (Kaj Blennow och Henrik Zetterberg)
För att studera patogenesen av de stora neurologiska och psykiatriska sjukdomarna, såsom Alzheimers sjukdom och depression, är det viktigt att studera de komplicerade gen-gen, gen-miljö och gen-fenotyp samband som kan förekomma. Detta har stort betydelse både för att få fram en förbättrad diagnostik och nya behandlingsprinciper. På laboratoriet finns expertis och tekniker både för att med proteomik påvisa rubbningar av proteinuttryck och för att kvantifiera specifika proteiner för sjukdomarnas central patogena mekanismer (exempelvis APP, b-amyloid och tau protein) samt i hjärnans olika neurotransmittorsystem. Dessutom är laboratoriet välutrustat för analyser av känsliga gener som är relaterade till dessa sjukdomar. Detta har resulterat i ett flertal publikationer inom området. En viktig fokus är att kombinera klinisk/epidemiologisk data med biokemiska markörer för att utvärdera betydelsen av potentiella gener som influerar fenotypen. Ett viktigt fokus är också att möjliggöra analyser av biomarkörer i perifert blod (plasma). Detta arbete har resulterat i nya högsensitiva immunoassays som baseras på Luminex xMAP teknologi för analys av b-amyloid (både Ab42 och Ab40) i plasma. I samarbete med två populationsbaserade studier, PPSW and H70, har DNA och plasma hämtats från ca 1500 deltagare. Vi har mer än 20 metoder för känsliga gener, valda för sin relevans i patogenesen av cerebrovaskulära och neurodenerativa sjukdomar. Laboratorieresultaten kommer att kontinuerligt att passa in i planerade och pågående analyser inom alla WA (working areas); speciellt i åldrandestudierna som beskrivs in WA2 och WA4.

Göteborgs Genomcenter, Swegene (Åsa Torinsson Naluai)
INTERGENE studien, som är del i WA1 och WA2, har initierat samarbete med Göteborgs Genomcenter för att exploatera genetiska känsliga faktorer för hjärt-kärlrisker. Till exempel, flera kända genotyper som påverkar responsen på kostkomponenter kommer att undersökas. Flera varianter av CYP1A2 genen orsakar skillnader i koffeinmetabolismen: bärare av en variant allele är ”långsam” koffeinmetabolism, då däremot individer som är homozygot för denna allele är ”snabb” koffeinmetabolism; detta verkar påverka om kaffe är en riskfaktor för hjärtinfarkt. Andra nutritions- och livsstilsrelaterade genotyper som mätts i INTERGENE håller på att undersökas i samarbete med Swegene, t ex apolipoprotein E och kolesterol ester transport protein (CEPT) polymorfism. Swegene Genomics tillgångar har investerats i ”high-throughput”, avancerade och flexibla robotstationer för genetiska analyser. Centret bidrar med både teknisk och vetenskaplig integrering av genetiken inom EpiLife.

Neurokemisk patofysiologi och diagnostik